Sfeerloze Bio-Gigant in opkomst
In de NRC Handelsblad van zaterdag 15 april een artikel over de opkomst van de biologische supermarkt: EkoPlaza. De eerste vestiging in Alkmaar is een succes, en de directie wil een keten beginnen. De Natuurwinkel Organisatie met 72 Natuurwinkels begint een offensief door haar prijzen te verlagen. Kleine zelfstandige winkeliers vrezen hun ondergang.
Klanten worden consumenten
Biologisch eten wint terrein, maar klanten worden consumenten. De sfeerloze anonimiteit van EkoPlaza staat in schril contrast met de persoonlijke sfeer van de oorspronkelijke natuurvoedingswinkels. Een van de overgebleven kleine natuurwinkels die die sfeer nog uitstralen is de Aanzet, Frans Halsstraat 27 in de Amsterdamse Pijp. Zij zijn evenals de Natuurwinkels aangesloten bij de coöperatieve groothandel de Nieuwe Band.
Verantwoord maar niet betrokken
Vergelijk de websites van de Nieuwe Band, de Natuurwinkel Organisatie en Ekoplaza. De laatste heeft een website die eruitziet als die van de MediaMarkt. Geen achtergrondinformatie meer over voeding, of de verantwoorde manier waarop het geproduceerd wordt. Geen links naar Greenpeace of adopteereenkip, geen acties om misstanden uit de wereld te helpen. Gratis Parkeren en Vaste Lage Prijzen. Dat is de EkoPlaza.
Saturday, April 15, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment